Har du en vanlig jobb og ikke arver stort er det bare å glemme å kjøpe flyvende el-biler i regi av Porsche og Boeing. – Det ser ut som en match made in heaven, når to aktører som definitivt kan bil og fly slår seg sammen for å bygge  luksuriøse, elektrisk drevne vertikale start- og landingsfly (VTOL) for rike mennesker som ønsker å fly over trafikk-kvalte byer.

Det er få som tror at politikere noen sinne klarer å bli kvitt køer i store byer, derfor er tilbudet til rike om å kunne fly over når det trengs rimelig forlokkende. – Det er flere selskaper som jobber med ideen om å fly over kø. Markedet for det som defineres som luftmobilitet i byer kan være stor, men også potensielt farlig for både investorer, kunder og i lufta.

Les på F7: Årets nobelprisvinner: Mennesket vil finne aliens i løpet av 30 år

Porsche og Boeing har signert et eksklusivt memorandum om forståelse, som betyr at de vil se etter måter å samarbeide på, men de er ikke innelåst i en bindende avtale. Som en del av partnerskapet sier selskapene at de vil «opprette et internasjonalt team for å adressere ulike aspekter av urban luftmobilitet, inkludert analyse av markedspotensialet for premiumkjøretøyer og mulige brukssaker.»

Ordet «premium» ser ut til å indikere at dette ikke vil være en «flyvende bil» for massene, noe som er rimelig med tanke på at vi snakker om Porsche her. Mange selskaper som er interessert i å opprette et nettverk av elektriske fly-drosjer har strukket troverdigheten ved å insistere på at folk på alle inntektsnivåer vil ha råd til å kjøpe. Men gitt kostnadene forbundet med å lage en infrastruktur for å støtte elektriske vertikale start- og landingsfly (eVTOL), inkludert landingsputer og ladestasjoner, virker det tydelig at det vil bli markedsført mot de veldig velstående.

Les: Slik vil topparkitektene at The Whale skal se ut

Boing-eVTOL

Boeing, og nå Porsche, er blant dusinvis av selskaper som driver med en form for luftaxitjeneste. Men som et av de største luftfartsselskapene i verden, tydeligvis, har Boeing ressursene og ingeniørskapen for å få noe i luften raskere enn de fleste.

Og Boeing er ikke den eneste luftfartsgiganten som er interessert i elektrisk flyging. I fjor demonstrerte rival Airbus sine Vahana eVTOL-fly i en testflyging veldig lik Boeings. Men i motsetning til Boeing, planlegger Airbus å lansere sitt eget flygende taxinettverk.