nei comments

København vil gjøre som Doha og Dubai

Det var en stolt dansk statsminister Lars Løkke Rasmussen som på fredag presenterte et gigantprosjekt med en prislapp på 20 milliarder kroner. – Planen er å bygge en kunstig øy i København med plass til 35 000 mennesker. 

«Det blir en øy med plass til 35.000 beboere med tilsvarende antall arbeidsplasser», sier Lars Løkke Rasmussen. Den Danske regjeringen har latt seg inspirere av flere andre byer som vil la flere mennesker bo ved sjøen i et område som er allerede er trangt. Den nye bydelen skal Lynetteholmen, til tross for at det består av flere små kunstige øyer.

Det er en stor forskjell mellom dette prosjektet og det vi ser i Qatar og Dubai i tillegg luksusnivået, det er tiden som skal brukes. – Den første øyen skal stå klar først i 2035, med 7000 boliger, hele prosjektet skal være ferdig først i 2070

«Det blir en københavnsk bydel med strand, grønne områder og en stor andel allmenne boliger», sa Københavns borgermester Frank Jensen under pressekonferansen.

Noe av grunnen til at det tar så lang tid, er at dette skal gjøres gradvis og finansieres ved salg av tomter og overskudd fra andre prosjekter i København.

Banana Island, Doha, Qatar. Samme ide, litt andreledes utføring.

København kommer til å vokse i årene som kommer at den danske regjeringen vil sørge for at det skjer uten at det blir mangel på boliger. Presset som man ser i andre hovedsteder, som f.eks London er ikke til etterlevelse. Det skal være mulig for «normale» mennesker å bo i nærheten av sin arbeidsplass.

Næringsminister Rasmus Jarlov sier at målet er å gjøre København til Nordens førende storby.

– Vi vil gjøre Danmark større, sier Rasmus Jarlov.

Borgermester i København, Frank Jensen, forteller at hver fjerde bolig skal være allmenn.

I tillegg skal København justere motorveier, bygge en ny havnetunnel, og installere klimasikring mot flom.

NY BYDEL: På Lynetteholmen, i munningen av Københavns innløp, skal det bygges en ny bydel i Danmarks største by. ILLUSTRASJON: DANMARKS REGJERING VED TRANSPORTMINISTERIET