nei comments

Her er noen enkle tips for en mindre oppblåst jul

Etter en stor julemiddag med dessert og så kaker og kaffe kan det lett bli tungt å gå rundt juletreet, selvom når vi synger «Reven rasker over isen» så hjelper det faktisk på både humør, trøtthet og luft i magen.  – I julen står fristelsene i kø, men tiden oppleves som knapp. Da er det viktig å ikke spise luft. 

En stor del av ubehaget med man føler når magen er «full» kommer fra luft og ikke fra mat og drikke alene.

Det er ikke uten grunn vi som små fikk formaninger om å spise sakte, det er så enkelt at når du spiser eller drikker kommer deg luft med ned i magen, og jo fortere det går, jo mer luft svelger du.

Når du spiser eller drikker sniker luften seg med sammen med det du inntar, jo fortere du spiser eller drikker jo mer luft svelger du. – Er du nervøs eller tygger tyggegummi dagen lang får du mer luft i magen. Du gjør en god gjerning for din egen luft i magen og for miljøet hvis du slutter med sugerør. – En effektiv måte å få mye luft i magen er å suge i deg en liter med brus på under et minutt, prøv det en dag og du skjønner hva vi snakker om.

Ikke la stresset ta deg, julen blir aldri helt perfekt uansett hvor me du prøver. – Og hvis du føler du må stresse litt ikke gjør det mens du spiser. Med tanke på å få ting gjort er det dumt, med luft i magen blir man trøtt og lite effektiv.

Les: “The Whale” dukker opp nord for polarsirkelen, blander arkitektur og miljø

Hva du spiser spiller selvsagt også en rolle, en skikkelig cowboy frokost gjør at du ganske raskt må utvide beltet med et hakk eller to. – Noen medisiner kan også gi oppblåst mage, ofte er det en bivirkning i forbindelse med bruk av antibiotika.

Her kan du lese mer om hvordan bli kvitt luft i magen , det er enklere enn du tror å få velvære i magen.

De enkleste tingene er å ta deg tid til å tygge maten før du svelger, spise mindre og hyppigere og regelmessige måltider og selvsagt «maser» magen ved fysisk aktivitet, en rask gåtur er aldri dumt. – Sørg også for å være hydrert, ved å drikke nok vann hjelper du ikke bare på luft i magen, du slipper hodepine og trøtthet i løpet av dagen.

Det kan også være en fordel å være forsiktig med sukker som alle vet det er en god del av jula.

Hver oppmerksom at luftplager kan være symptom på en rekke sykdommer selv om det som regel ikke er det, eksempler kan være  halsbrann, forstoppelse hos voksne, forstoppelse hos barn, gallestein, irritabel tarmsyndrom, ulcerøs kolitt, Crohns sykdom, cøliaki, laktoseintoleranse, kolikk og matallergi og -intoleranse.

Et viktig poeng, selv etter å ha lest om alle sykdommene er å stresse ned. – Når vi stresser eller er usikker får vi mer luft i magen. – Håper du får en strålende julefeiring.

Les mer om stress her.